fredag 27 mars 2009

Godkväll!
Har precis varit och lämnat hunden hos svärmor, ska på kurs imorgon och lära mig hur man blir en bra ledare. Ska bli intressant, men det känns som innehållet kommer vara liknande det vi gått igenom i skolan, ledartyper, olika typer av grupper, gruppens betydelse, olika roller i grupper med mera. Jag får väl se vad morgondagen ger mig.

Tränade agility igår, gick riktigt bra. Ronja sprang genom släptunneln utan problem, tidigare har hon varit väldigt seg när hon ska ta sig igenom den och efteråt har hon stannat och ruskat på sig för att rätta till pälsen. Balansbommen älskar hon och A-hindret också, det är full fart över dem, kul att se.... hoppas hon är lika full i fart när vi ska ut och tävla.

Efteråt tränade vi lydnadsmomentet läggande under gång, började med att använda targetstick som hjälp, när jag tog bort den gick det ganska bra. Hon är lite ouppmärksam när jag ger henne kommando, men hon la ju sig ner iaf. kan väl inte begära för mycket av henne. Det är svårt att få en pudel på fem år att lägga sig lika snabbt som en border collie. Jag har också hört att just momentet läggande under gång är ett nertryckande moment, först beordrar du hunden att gå fot, sedan lägga sig ner fastän jag går vidare, för att sedan gå tillbaka och sätta upp hunden på kommando igen. Har man då som jag en liten vek hund med dåligt självförtroende behöver jag arbeta för att övertyga min hund om att momentet är kul... Väldigt frustrerande ibland... man vet att hunden kan, men hon gör det inte för att det är för tråkigt, blött i gräset och kallt.

Fick ett sms av uppfödaren i Falköping förut, hon undrade om jag kunde tänka mig att ta mig an valpen med mörkblått halsband.... *suck* det är ju så svårt att välja, för alla är ju lika söta och sedan känner jag dem inte så jag vet ju inte vilken som tik som passar mig bäst... Vi får väl se om det blir denna tiken eller någon annan som följer med mig hem den 30 april.

Ha en fortsatt god kväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar